Cultuurerosie en bodemerosie: één verhaal van verlies én herstel

Gepubliceerd op 14 mei 2025 om 11:15

Loop je door een akker vol maïs of tarwe, dan lijkt het landschap op het eerste gezicht ordelijk, overvloedig misschien zelfs. Maar als je stil staat en luistert, hoor je vooral… niets. Geen gezoem van bijen, geen vogels en geen kruipend leven in de bodem. Monocultuur oogt strak, maar het is een systeem dat leven uitsluit. Het maakt de grond arm, de lucht stil en het geheel kwetsbaar.

Wat in de natuur zichtbaar wordt als verlies van biodiversiteit, zien we ook in onze menselijke wereld. Onder druk van een dominant systeem (westers, kapitalistisch en individualistisch) verdwijnen er wereldwijd culturen, talen, verhalen en tradities. Wat overblijft is een eenvormige wereld waarin economische efficiëntie en globale standaardisering de boventoon voeren.

Waar de aarde lijdt onder bodemerosie, lijden wij onder cultuurerosie. En dat is geen onschuldig proces. Het is het gevolg van eeuwenlange kolonisatie, onderdrukking en economische roofbouw. En het gebeurt nog steeds, subtieler misschien, maar onverminderd effectief.

Tegen deze achtergrond groeit het besef dat we niet verder kunnen op dezelfde voet. Dat herstel van ecologische systemen hand in hand moet gaan met herstel van culturele diversiteit en rechtvaardigheid. Want wat geen wortels heeft, waait weg. En zonder veelheid aan stemmen, verhalen en manieren van leven, verarmt de wereld van binnenuit.

Wat monocultuur ons afneemt - in de natuur én in de mens

In een natuurlijk ecosysteem bestaat rijkdom door verscheidenheid. Een gezond bos of een bloeiend weiland zit vol soorten: grote en kleine planten, insecten, vogels, schimmels en micro-organismen, allemaal met hun eigen rol in het grotere geheel. Die diversiteit maakt het systeem veerkrachtig. Wanneer één soort verdwijnt of verstoord raakt, kunnen andere soorten functies overnemen. Diversiteit is dus niet zomaar een luxe, het is een levensvoorwaarde.

Monocultuur daarentegen breekt die veerkracht af. Eén gewas, jaar na jaar, op uitgeputte grond. Het vraagt om kunstmatige bemesting, gifstoffen en controle. Het verzwakt in plaats van versterkt.

En precies hetzelfde gebeurt met menselijke samenlevingen. Waar culturele diversiteit verdwijnt, verliezen we verhalen, rituelen, talen, wijsheid en manieren van leven die zich eeuwenlang gevormd hebben in verbondenheid met specifieke landschappen en gemeenschappen. Lokale kennis over landbeheer, geneeskunde, opvoeding, rouwverwerking en spiritualiteit wordt verdrongen door gestandaardiseerde systemen. Dankzij deze systemen drinken we overal ter wereld bij dezelfde koffieketens, dragen we dezelfde fast fashion en leren kinderen via dezelfde principes.

Wat overblijft is oppervlakkige uniformiteit: een culturele monocultuur waarin diepe wortels zijn doorgezaagd.

Zowel ecologisch als cultureel leidt deze eenvormigheid tot uitputting. Tot verlies van complexiteit, van context en van verbinding. En uiteindelijk tot kwetsbaarheid voor crises. Of het nu om klimaat, mentale gezondheid of maatschappelijke fragmentatie gaat.

'A single, one-dimensional way of thinking has created a monoculture of the mind. And the monoculture of the mind has become a self-fulfilling prophecy. This is the root of why we have pitted equity against ecology and sustainability against justice.'

Vandana Shiva

Hoe monocultuur is ontstaan - roofbouw op aarde én geest

Monocultuur is geen toeval. Het is het resultaat van een lange geschiedenis van overheersing, extractie en uniformering. In de landbouw, maar ook in de menselijke geest.

In de natuur begon het met de industriële landbouw, die complexiteit verruilde voor controle en efficiëntie. Akkers werden ontdaan van hagen, sloten en bomen. Alles wat niet direct economisch rendabel was, werd uitgeroeid of genegeerd. De bodem werd een productiemiddel, niet langer een levend systeem.

In menselijke samenlevingen voltrok zich een soortgelijk proces, vooral via kolonialisme en culturele onderwerping. Inheemse volkeren, traditionele leefwijzen en anderstalige gemeenschappen werden gezien als “achtergebleven”, “primitief” of “inefficiënt”. Hun kennis werd genegeerd, hun talen verboden en hun rituelen ontnomen of omgevormd. Hele werelddelen werden onderworpen aan het idee dat er maar één manier was om mens te zijn: westers, rationeel, productief en lineair.

Die geest van overheersing leeft voort in de globalisering van vandaag. Eén economie, één logica van groei, één taal van technologie. Het internet, het onderwijs, de markt en de media verspreiden steeds vaker dezelfde waarden en beelden. 

Maar onder die laag van uniformiteit schuilt een ander verhaal. Er zijn duizenden manieren van in de wereld zijn. Duizenden talen die andere werkelijkheden openen. Duizenden manieren om tijd, gemeenschap, natuur en spiritualiteit te begrijpen. Wat verloren gaat onder het juk van monocultuur, is niets minder dan de veelkleurigheid van het mens-zijn zelf.

Waarom culturele diversiteit essentieel is voor de toekomst

Elke taal die sterft, is een manier van denken die verdwijnt. Elke cultuur die onderdrukt wordt, is een bron van wijsheid die uitdroogt. In een wereld die zoekt naar antwoorden op ecologische, sociale en spirituele crises, kunnen we het ons niet veroorloven om deze bronnen te verliezen.

Culturele diversiteit is geen folklore of romantisch verleden. Het is levend erfgoed. Het zijn mensen die eeuwenlang hebben geleerd hoe ze kunnen samenleven met hun omgeving, hoe ze balans vinden in gemeenschap en hoe ze omgaan met rouw, geboorte, land, planten en voorouders. In plaats van naar de toekomst te stormen met steeds meer technologie en controle, zouden we ook kunnen stilstaan... en luisteren. Naar de stemmen die al lang vóór ons wisten wat verbondenheid betekent.

Inheemse volkeren bijvoorbeeld, die wereldwijd nog steeds het beheer hebben over zo'n 80% van de resterende biodiversiteit, beschikken over een ongeëvenaarde kennis van ecosystemen. Niet als ‘data’, maar als relaties. In hun talen bestaan woorden voor soorten, seizoenen, emoties en rituelen die in het Nederlands niet eens voorkomen. Dit is geen ‘alternatieve kennis’, het is kennis die we nodig hebben om verder te kunnen.

Ook in onze eigen streken liggen vergeten verhalen onder het asfalt: heidense wortels, landgebonden rituelen en oude dialecten vol poëzie. Culturele diversiteit betekent niet exotisch en ver weg, het gaat juist over het herontdekken van onze lokale verhalen, gebruiken en verbindingen.

Want in de veelstemmigheid schuilt onze veerkracht. Niet door één waarheid boven alles te stellen, maar door de rijkdom te omarmen van een wereld waarin vele waarheden naast elkaar bestaan.

'We must not only learn to tolerate our differences. We must welcome them as the richness and diversity which can lead to true intelligence.'

Albert Einstein

Herstellen wat leeft, zowel ecologisch als cultureel

De weg terug naar biodiversiteit, zowel in de natuur als in ons samenleven, begint met een fundamentele verschuiving in hoe we kijken. Niet als beheerders of bezitters, maar als onderdeel van een levend netwerk. Als we kunnen erkennen wat er verloren is gegaan, dan kunnen we ook beginnen met herstellen.

In de natuur betekent dat ruimte geven aan spontane groei. Herstel van bossen, waterlopen en bloemenvelden. Geen groots technologisch plan, maar juist het loslaten van controle en het vertrouwen op natuurlijke processen. Dit noemen we rewilding.

Bij mensen geldt iets vergelijkbaars. Ook wij kunnen ‘verwilderen’, in de zin van terugkeren naar een meer oorspronkelijke staat van zijn. Een leven dat niet volledig gevormd is door systemen van productiviteit en standaardisering, maar gevoed wordt door intuïtie, zintuigen, gemeenschap en verbinding met land en verhaal. Dat vraagt om ontleren, om luisteren en om opnieuw geworteld te raken in iets diepers dan het wereldbeeld dat ons is aangeleerd.

Want herstel is mogelijk. In de natuur groeit leven terug zodra het de kans krijgt. Zo ook in de mens. En ook in culturen. Als we kiezen voor diversiteit, van planten, talen, ritmes en vormen van wijsheid, dan kiezen we voor leven. Voor complexiteit, voor schoonheid... en voor toekomst.

Wat kun jij doen?

  • Leer een vergeten woord uit het dialect van je streek, of uit de taal van je (voor)ouders. Elk woord herstelt een stukje wereld.
  • Plant een inheemse soort in je tuin of buurt. Laat de natuur zichzelf herstellen.

  • Lees of luister naar een verhaal uit een andere cultuur. Niet om het te ‘begrijpen’, maar om te eren dat er andere werkelijkheden bestaan.

  • Steun projecten van inheemse gemeenschappen die hun taal, land en leven verdedigen.

  • Vertraag. Kijk. Luister. Verwilder jezelf, in kleine stappen terug naar verbondenheid.

Want echte verandering begint daar waar we weer gaan voelen dat we onderdeel zijn van een levend geheel.

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.

Maak jouw eigen website met JouwWeb